fbpx

Snorfietsers in Amsterdam per april naar rijbaan, ondanks tegengas scooterverkopers

Snorfietsers worden in Amsterdam vanaf 8 april 2019 in nagenoeg de hele stad naar de rijbaan verbannen en zijn vanaf die datum verplicht een helm te dragen. Dat heeft gemeente vastgelegd in een besluit dat vandaag in de Staatscourant is gepubliceerd.

Marcel van Lieshout 17 december 2018

Een inspraakronde op de maatregel leverde vooral negatieve reacties op, maar Amsterdam zet na zeven jaar sleutelen aan de regeling toch door. Van de bijna vijfduizend zienswijzen die zijn ingediend is 73 procent negatief, zo werd maandag bekend.

80 procent rijdt te hard

Ook een aantal andere steden,  zoals Utrecht, Groningen en Delft, werkt aan eenzelfde regeling die vooral als bedoeling heeft om overvolle fietspaden veiliger te maken. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 80 procent van de snorfietsers harder rijdt dan de wettelijke maximumsnelheid van 25 kilometer per uur.

Omdat de inspraakronde vooral negatieve reacties heeft opgeleverd, is het in die zin niet verwonderlijk dat fietsers minder zienswijzen hebben ingediend dan snorfietsers en hun belangenverenigingen. Die zijn om allerlei redenen tegen de maatregel. Zij vrezen bijvoorbeeld de veiligheid van snorfietsers in het geding komt, zeker nu de gemeente niet besluit tot een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur voor autoverkeer dat straks met de snorfietsers te maken krijgt.

In Amsterdam rijden ongeveer 35 duizend snorfietsers rond. Over de overlast die zij op de fietspaden veroorzaken wordt de laatste jaren steeds meer geklaagd. Na vele aarzelingen, vooral over de invoering van de helmplicht, stond het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de gemeente dit jaar toe een verkeersbesluit op te stellen.

Volgens Amsterdam zal het aantal ernstige verkeersslachtoffers op jaarbasis met honderden dalen als vrijwel alle fietspaden verboden terrein zijn voor snorfietsers. Binnen de ring A10 mogen de snorfietsers straks alleen nog gebruik maken van fietspaden langs drukke autowegen, zoals de Wibautstraat en de Stadhouderskade.

Boete: 95 euro

Wie na 8 april een overtreding begaat kan een boete krijgen van 95 euro. De gemeente kondigde maandag aan in de eerste periode na invoering serieus te gaan handhaven, maar nog niet meteen over te gaan tot beboeten.

Tegenstanders van het verkeersbesluit hebben nu nog zes weken de tijd om dat besluit aan te vechten bij de rechter. RAI Vereniging, de brancheorganisatie waarbij scooterhandelaars zijn aangesloten, is een van de grootste critici en liet maandag weten de strijd nog niet op te geven.

‘Het kan toch niet zo zijn dat een gemeente zo maar de wens van een meerderheid van de mensen die hebben gereageerd naast zich neerlegt’, zegt de woordvoerder van RAI Vereniging. Hij wijst erop dat de gemeente er beter aan doet de fietsinfrastructuur te verbeteren in plaats van de snorfietser tot ‘zondebok’ te maken. De Fietsersbond steunt de maatregel wel en gaat ervan uit dat veel gemeenten het Amsterdamse voorbeeld gaan volgen.

(Bron: De Volkskrant)